13 lut 2009

58.odświętna chała żydowska, dookoła*




składniki:
ok pół kilo mąki (białej orkiszowej)
2,5 dag świeżych drożdży
szklanka fruktozy (może być cukier)
pół litra mleka - dałam sojowe
2 jajka
100 g masła
pół łyżeczki soli

drożdże rozpuścić w mleku, dodać łyżeczkę fruktozy i 2 łyżeczki mąki, wymieszać, odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. resztę fruktozy starannie utrzeć żółtkami, a następnie połączyć z rozczynem drożdżowym. dodać mąkę, sól i wrobić ciasto. masło roztopić, dodać do ciasta, dalej wyrabiać. jeśli ciasto się klei, należy dodać jeszcze mąkę. odstawić na pół godziny by wyrosło. zagnieść, podzielić na trzy części. z każdej uformować wałek, zapleść w warkocz. kolejny raz odstawić do wyrośnięcia a kiedy podwoi swoją wielkość piec ok godzinę w 200 stopniach. przed wstawieniem do piekarnika posmarować białkiem.

przepis z książki: kuchnie świata. kuchnia żydowska. zebrała marta orłowska
_________________________
* przepis w książce jest z kilograma mąki. mi z połowy wyszły dwie chały. ponieważ nawet jedna nie mieściła się na blaszce skleiłam ją w wieniec
dodatkowo posypałam kruszonką.

4 komentarze:

Majana pisze...

Piękna chałka! Piękny kształt ! Pozdrawiam cieplo !

margot pisze...

chałka piękna ,a ja nigdy nie piekłam chałki na mleku sojowym

asieja pisze...

do takiej chałki
tylko szklanka mleka
i nic więcej do szczęścia nie potrzeba..
:-)

Anonimowy pisze...

a wiesz, ze okragla chale sie piecze na rosz haszana? :)
sliczna wyszla